Suurkuva-ala muuttuu, ja sen mukana elää PunaMusta PixMill

Aloitin alalla 90-luvun alkupuolella armeijan jälkeen. Niistä ajoista suurkuva-ala on muuttunut huimasti. Tuolloin ensimmäiset tulostuslaitteet Suomessa olivat elektrostaattisia Xeroxin tulostimia, joissa kuva siirrettiin siirtopaperilta kuumalaminaattorilla kohteeseen. Ja pigmenttitulostimilla tehtiin lähinnä kapatauluille pohjustettavia julisteita.

Ensimmäinen aalto suuren kokoluokan tulostimissa Suomessa alkoi 2000-luvun alussa, kun meille alkoi rantautua NURin liuotinrullatulostimia. Siihen aikaan, kun saatiin jättibanderollitilaus, työpäivän jälkeen suunnilleen poksautettiin samppanjapullo auki sen kunniaksi.

Enpä olisi alkuaikoina osannut kuvitella, mitä suurkuvaratkaisujen palveluntarjoajana toimiminen 2020-luvulla on, kun melkein mikä vaan on mahdollista. Rakennusten huputuksissa mainokset ovat arkipäivää, lentokoneita teipataan teemavuosien mukaisesti ja mukana ollaan niin hotelleja sisustamassa, festarilavojen ilmettä rakentamassa, urheilumainontaa sekä miljöömarkkinointia toteuttamassa. Yhtenä päivänä laitetaan uusiksi kauppakeskuksen ilme ja seuraavana ollaan tv-ohjelman lavasteita tai somisteita tekemässä. Tylsää ei ole ollut yhtenäkään päivänä.

Alan näköalapaikalla

Olen itse saanut tarkastella alan muutoksia ja kehitystä näköalapaikalta suurkuva-alan yrityksen johtotehtävissä. Nykyään PunaMusta PixMillinä tunnetun yrityksen tarina alkoi, kun vuonna 2007 pääomasijoittaja osti ja yhdisti suurkuvatulosteisiin erikoistuneen Tähtityöt Oy:n ja printtitöillä mainostoimistoja ja suunnittelutoimistoja palvelleen Coralli Oy:n. Yrityksen yhteiseksi nimeksi valittiin PixMill. 

Sittemmin yrityksen toiminta laajeni ja keväällä 2020 tapahtui merkittävä muutos, kun PunaMusta Media osti PixMillin. Nyt yhtiön nimi on vaihtunut PunaMusta PixMilliksi. 

Kehitys jatkuu – minne on suunta?

Ala jatkaa kehittymistä, mutta suunta jää nähtäväksi. Tällä hetkellä monen suurin huolenaihe on korona, ja toki itseä mietityttää myös kannattavuus. Jos 2000-luvun alussa mainostimme myyvämme banneria 200 markalla per neliömetri ja olimme hinnanpolkijoita, niin nykyään sama tuote menee viidellä eurolla neliömetriä kohti. Toki teknologiakin on kehittynyt.

Toimintaa täytyy vain osata muuttaa markkinoiden mukaan. Meidän kannaltamme tilanne ei näytä ollenkaan hullummalta, sillä meillä on taustalla konsernin tuki ja työntekijöinä maan parhaita osaajia. Ja intohimomme on edelleen tarjota monipuolisia, korkealaatuisia suurkuvaratkaisuja asiakkaillemme – yrityksille, organisaatioille, kunnille, tapahtumiin, festivaaleille, hotelleihin ja ravintoloihin, kauppakeskuksiin ja myymälöihin… you name it!

 

Terveisin,

Sami Pulkkinen
Liiketoimintajohtaja
Suurkuva

Punamusta PixMill Oy
www.punamustapixmill.fi