Kun hernekeitto ja makkara eivät enää kelpaa  

Ajaudumme helposti tekemään ja toistamaan asioita samalla tavalla –tehdään kuten ennenkin. Se on luonnollista, koska ihminen kehittyy oppimalla ja opitut rutiinit pitävät meidät tietyllä tasolla. Konsultti myös sanoo, että jos ei ole standardia, niin poikkeamaa on vaikea havaita tai sitä ei voi edes olla. Onko tuttu ja turvallinen siten siis automaattisesti hyvä asia? Mielestäni liiketoiminnassa saman kaavan toistaminen on sekä hyvä että huono asia. 

Fespa Finland järjesti hetki sitten webinaarin, jonka sisältö ja anti oli ravisteleva. Mutta ainoastaan niille, jotka osallistuivat webinaariin. Ja ne, jotka eivät osallistuneet, kuuluvat ehkä juuri siihen ryhmään, jotka tätä loistavaa ja innostavaa sekä tulevaisuuteen suuntaavaa sisältöä olisivat eniten tarvinneet. Konsultin sanoin sama: He eivät tiedä, mitä he eivät tiedä. Väitän siis rohkeasti, että suurkuvaan ja painamiseen keskittyvä toimialamme tarvitsisi kipeästi voimakkaammin kehittäviä yrityksiä, jotka uskaltavat ottaa riskejä. Mutta hetkinen. Eikös trendi ole juuri ollut riskien hallinnassa ja niiden välttämisessä?

Maailma muuttuu nopeammin ympärillämme, kuin suostumme myöntämään. Muotisana disruptio tarkoittaa vanhan tekemistä tarpeettomaksi sen vuoksi, että uusi asia tai tapa tekee vanhan tarpeettomaksi. Kannustetaan siis ottamaan riskejä, koska uudistuminen ei ole sitä, että tehdään niin kuin ennenkin. Synnytetään organisaatioihimme kulttuuri, jossa kannustamme etsimään uutta, löytämään kasvun aihioita, joista kasvatamme jotain uutta ja erilaista. Haluammeko olla johtamassa muutosta vai mennä muutoksen mukana? Valinta on teidän, mutta valitkaa viisaasti, sillä mikään ei ole pysyvää!

 

Juha Heljakka

CEO

Brand Id Oy

 

Puheenjohtaja

FESPA Finland ry

 

 

 

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « Suurkuva-ala muuttuu, ja sen mukana elää PunaMusta PixMill